Nu School Breakz
Szemlyes lmny: ’98 els januri htvgjn, a londoni Portobello Road piact jrva egy Freestyle Breakbeat cm kalzkazetta akadt a kezembe. Mixelte Adam Freeland - radsul olyan szmokat is, melyek bakeliten gy egy vre r jelentek meg. (De mi trtnhet ma, ha a ’97 vgn kszlt s dubplate-re vgott munkkkal csak most ismerkednk?!) Pr msodpercre belehallgattam, s rgvest megvettem. Kusza, kaotikus ritmusok - szokatlan hatvan perc, de szoksosan agyat tornsztat, sehova nem tudtam besorolni, s csak azt reztem, hogy valami egszen jnak vagyok a fltanja. Els nekifutsbl (ez mindssze nhny msodpercig tartott, s nagyon tvolrl) big beatnek hittem. Pedig nem az, de nem is jungle, hanem nu skool breakz (a trendi helyesrst kvetve)... Igaz, ez csak j flvvel ksbb derlt ki, mgpedig egy szintn Adam Freeland vlogatta CD, a Coastal Breaks II kapcsn. Rla a DJ-matuzslem Carl Cox nyilatkozta, hogy v a jv. Egybknt Cox Ultimate Breakz cmkje Freelandre, Kevin Beberre s trsaikra “szakosodott”. Freeland huszonngy ves, a fellpsek sorn nemcsak hrom lemezjtszn varzsol, de a hatst samplerek hasznlatval mg lbb teszi. Labelje, a Marine Parade a fiatal irnyzat egyik legizgalmasabb alkotmhelye. Szvesen kzskdik Beberrel: projektjk, a Tsunami One - tbbek kztt - a Headrillaz How It Is-nek tdolgozsval hvta fel magra a figyelmet. Kiadknl maradva: a Fuel a nu skool sttebb arct villantja fel. Errl elssorban Dave Tipper gondoskodik, de a tbbiek (Bargercharge, Daiskaust, Ils, Radio-active Man) is elkpeszt szmokkal rukkolnak el. (Minderrl az Eight Track dupla CD-n gyzdhetnk meg.) Aztn itt van mg - a Budapesten is megcsodlt - Tayo Dust to Dustja (a Planet of the Breakz vlogats nemsokra jelenik meg), vagy az “iskola” szne-virgt maga mgtt tud Botchit & Scarper. s egy meglepets: a techno meg house krkben jl ismert Matthew Bushwacka! B Plank-je. (Skulduggery cm kompilcijuk bombaknt robbant ’98 vgn...) De honnan jtt ez a zene? Fldrajzilag egyszer a vlasz: Londonbl. s amgy sem a semmibl, hiszen konkrtan rzkelhet hatsok fedezhetk fel, azokat foglalja egysgbe, s termszetesen irnyzat-teremt pluszt ad hozzjuk. Egyeslnek az erk, ms szavakkal: a dance eddigi trtnetnek (taln) valamennyi progresszv hajtsa a nu skoolban szkik virgzsba. Pldul az reg elektro - nmi minimalizmusba bjtatott - specilis s professzionlis hangzsokban teljesedik ki. De a funkbl is jnnek a mintk: dallamok formjban. Vagy a nyolcvanas vek breakbeat muzsikibl, break-funkbl, Afrika Bambaatatl, elektro s funk fzijbl. A sokadik alkalommal jjszlet T-Power Funk Dental Hygiene-je, vagy a szn egyik kzponti alakjnak szmt Beber Chief Rockja s Juvenile Delinquentje illusztrljk legkesebben e ttelt. Aztn itt van mg a techno, mint mindentt - stdimdszerek, gpzene, meg hasonlk. Nmi acid, valamint acid trance is, hiszen a bugyborkol hangok erteljesen vannak jelen (High Prime: Funky As...). A techstep jungle gyilkos basszusai s mg gyilkosabb szubbasszusai szintn nem hinyoznak. (A dubplate-ek sem!) s egy kevs breakbeat, a mai verzibl: lelasstott jungle groove-ok, trt temek, poliritmia. Tovbb - szrvnyosan - hip hop, jamaikai dub s reggae motvumok... Egyelre ennyi, de a nu skool szerfelett gyorsan fejldik, s elkpzelhet, hogy holnap big beat vagy house elemek ugyancsak felbukkannak. Viszont vigyzzunk a cmekkel: nemrg ltott napvilgot egy This Is the Nu Skool vlogats - egyetlen szpsghibja, hogy az j iskolbl mg mutatba se kerlt r szm... (Ez a tendencia valsznleg folytatdik - j zlet -, s egy megszvlelend tancs: az albumok cme helyett az eladk nevre koncentrljunk!) Viszont hamarosan a boltokba kerl a rgi - kb ’80 s ’90 kztti hip hop s breakbeat - munkk jrakevert vltozatait tartalmaz Old Skool Breakz vs. Nu Skool Breakz. Merthogy beindult a remix-lz, szinte mindenhez hozznylnak. Freeland alkalmasint az Orbhoz, de a mvelet kirlynak elknyvelt Rennie Pilgrem se ttlenkedik (lsd Arthur Baker vs. Rennie Pilgrem: Like No Other). (Tovbb prezentlja a Nu Skool Breakz 1 s 2-t, valamint a friss Renaissance-vlogats msodik CD-jt is: tbbek kztt olyan csemegkkel, mint a Metisse Sousounde-je, vagy az Ils, Freq Nasty s a Thursday Club “dalai”.) Meglep (vagy mgsem annyira?), de a szertegaz hatsok nem eklektikus szssz, hanem nll s roppant jellegzetes, feszes alkotsokk llnak ssze. Egyszerre, egytt s egymstl sztvlaszthatatlanul szlalnak meg. Gyakran ugyanazon opuson bell, mint a New Yorki repetitv mester, Steve Reich Desert Music-jnak B.L.I.M. s az j-zlandi (de Londonban l) Freq Nasty (az Freq-a-Zoidja bizonyult a mlt v egyik ltvnyos sikernek) kzsen ksztett remixben: az eredeti szmot gy sztszedtk, s olyan komplex j vilgot teremtettek belle, hogy a htunk is beleborsdzik a vltakoz ritmusok, a breakbeatbe, idnknt acidbe tved, mskor a Kraftwerket idz elektrban bolyong futamok hallatn. Minden elemnek megvan a maga kln helye, s egymst kiegsztve tkletesen funkcionlnak... Klnben az kettsk a mr emltett High Prime formci is: a Funky As... / Fruit of the Boom pedig a Marine Parade-nl ltott napvilgot... (s mg egy “tszabs”, bizonytva, hogy az elektronika nagy “regjei” se ttlenkednek: Richard D. James a’88-as acid-house hs Baby Ford Normaljt bjtatta - dzsungel-basszusokat mellz - nu skool kntsbe.) Elmletileg 120 s 130 kztti bpm-ekkel, de ez is gyakran vltozik: a rszegysgek lelassulnak, majd “visszaigazodnak”, megint lelassulnak, megint vissza, s gy tovbb. Fontosak-e mg egyltaln a szmok, a 120, a 130? Taln, de a sebessg tulajdonkppen annyira nem is szmt... S ha mr ritmus, akkor basszusok: gyilkosak, m kevsb elidegenedettek, mint a dzsungelben. A nu skool alapveten pozitvabb, vidmabb zene: a hangok a jv s nem a vilgvge fel mutatjk az irnyt. Klnbz helyeken szlalnak meg, gy teremtve teljes trlmnyt. Tgul terekt - a mrhetetlen vilgrt! Dinamikusan (teht az irnyzat lemezlovas-bart), tncolhatan. Egyszerre tnc-centrikus s agycsavar, hiszen elkpeszt mennyisg auditv informcit tovbbt. Szzszzalkos a technika: e zenk kszti jt s nappalt a stdiban tltik. Maximalistk - a tkletes hangzsra trekednek, arra, hogy minden hang a maga helyn, a leghatkonyabban szlaljon meg. (Az Uptown Connection Madnessn Beber pont errl elmlkedik!) Digitlis alkimistk. S ha emberi beszdet vagy valami hasonlt vlnk felfedezni, ne essnk csapdba: az ltalban vokderen meg klnbz effektusok felhasznlsval kszlt. Noha a szerzk mintkbl is dolgoznak, ltalban maguk generljk a hangokat. s a “furcsasgoktl” se idegenkednek: az ltalnos rtelemben vett npzene megtermkenyt hatst bizonytva, nha egy-egy harmonika vagy furulya is felcsendl.
Szveg: Cadik - Kmldi Ferenc (FREEE archv)
|