Big Beat
Nmi irnival: az irnyzat az utbbi kt-hrom v, de fknt ‘97 nyarnak “nagy durransa”. “Kzposztlybeli egyetemistknak zestett hip hop” - elmlkedett az angol DJ magazin egyik kritikusa. Tbb-kevsb igaza van, br a hatsokat tekintve elssorban a breakbeat emelend ki. Persze van msod-, harmad-, s ki tudja mg hnyadsor. Pldul a j reg techno, mint mindig. St, nmi jungle bets is rzkelhet. Vagy trip hop. (Stlszerbben: trippy-hoppy...) s termszetesen a pop, a rock, teht a matuzslemek muzsikja is a fergeteges temekben kvnt megjhodni. Csak semmi komolysg, e zenk kizrlag bulizsra kszltek - gy is sszegezhetnnk, s mris kivdhet a mvesebb kompozcikon pallrozdott flek gazdinak fityml s lesajnl mosolya.
Pedig igazuk van: a big beatet bizony nem otthoni meditcira, s nem is a szellem csiszolsra agyaltk ki. Zsros, vaskos hangzsok, a trip hopnl sokkal gyorsabb, 115-120 feletti bpm-ek, szmllhatatlan decibelek, (elssorban a felnyert gitrokban rzkelhet) erteljes pop-jelenlt, (idnknt tl sok) nek, hip hop szmokbl levett hangmintk meg scratch-ek, s nmi dzsessz. Ennyi s nem tbb, de a parti kznsge mris eksztzisban. E kznsg soraiban mind kevesebb a techno vagy a jungle vilgbl ismert arc, viszont a rg elfeledett s idejtmlt alternatv (rock) szubkultra elemei (s pofi) a big beat sszejveteleken rzkeltetik, hogy azrt mg k is lnek. (Az elektronika felsbb szintjei mr nem az vilguk...) Az elnevezs pedig az irnyzat elsszm kiadja, a Skint Big Beat Boutique nvre hallgat klubjra utal. A cget a hajdani punk-rajong (mg egy hats!), Midfield Generalknt fellp Damian Harris alaptotta 1995-ben Brightonban, a dl-angliai frdvrosban. Ugyanabban az vben Harris a Housemartins egykori basszusgitrosval, majd Pizzamanknt s Freakpowerknt ismert zenei kamleon Norman Cook-kal tallkozott. Cook felvette a Fatboy Slim mvsznevet - Santa Cruz cm szma igazi bombaknt sistergett vgig a tncparketteken. (Zsenijrl - mert ha a big beat adott egy zsenit a vilgnak, akkor az - a Better Living through Chemistry albumot flelve gyzdhetnk meg.) “Zenim bizarr kotyvalkok, valahol a funk s a drogok kztt” - jellemzi nmagt. “A fekete muzsikk, a soul, a reggae, s a punk mozgalom hatottak rm igazn. Aztn jttek a gpek...” Egybknt nagyon szereti mg a big beatben szintn jelesked Chemical Brotherst is. Az album cme nekik s a “kellemes perceket ad anyagoknak” tiszteleg. A Skint hrnevt regbtette, regbti mg a Hip Optimist, Leuroj, az Indian Rope Man, a Scratchy Muffin, Dr. Bone, a feszes I Came here to Get Ripped “elkvetje”, a giccs-elemekkel nagyszeren jtszadoz-szrakoz Bentley Rhythm Ace (Carbootechnodiscotechnoboots, !), Hardknox, a fergeteges hlgy DJ, a kkemny scratch-mester Bassbin Twins, a drum ‘n’ bass-be hajl Environmental Science, vagy a Budapestet is megjrt (s alaposan mellfogott) Cut La Roc. Meg a tavalyi v felfedezettjei, a Lo-Fidelity Allstars. Nevk is jelzi: nem adnak tl sokat a cscstechnolgira. rdes s “koszos” hangokat gyrtanak. St, “ poszt hip hop s poszt house” rock and roll zenekarnak tartjk magukat - kedvenceik a Stone Roses, a Happy Mondays, a Wu Tang, a Public Ennemy s a Spiritualized. Manchesteri hagyomnyok. (Idn mjusban megjelent albumuk cme: How to Operate with a Blown Mind.) Harris egybknt szerzdst kttt a Sonyval, s jl jrt, hiszen csak gy tudta “istlljban” tartani elhreslt mvszeit. Pldul Req-et - az Frequency Jams-e (1998) “a multinacionlis cgnl eddig megjelent lemezek kzl a leginkbb underground s a legavantgrdabb”. Ez mr taln nem is big beat, inkbb “idegbajos” hip hop... A kiad arculatt klnben hrom vlogats, a Brassic Beats 1, 2 s 3 szemllteti. “Az ecstasyrl leszokott, majd a srhz s a rockhoz visszatrt angol hulignok boldog krkdse” - tallt telibe Guillaume Sorge, francia szakr. A kzhiedelem big beat kiadknt tartja szmon Mark Jones Wall Of Sound-jt is. Szerintem (s Jones szerint is) inkbb hip hop, de az ex Psychic TV-tag, John Gosling alias Mekon, vagy a Dive-val (1996) “robbant” Propellerheads valban a mi tmakrnkbe tartoznak. Utbbiak magukat a “Booker T and The Mg’s s a Motorhead intelligens keresztezdseknt” hatrozzk meg. Janurban megjelent Decksandrumsandrockandroll cm (?) albumukrl a szakma mr mindent megrt... (Egy adalk: a big beat lemezek cme nem egyszer irdatlan hossz, ftylnek a helyesrs s a kzpontozs szablyaira, teht mr a kezdet kezdetn, a nyelvvel is bohckodnak. A zenei nyelvvel ugyanez trtnik. Felsznre tr a rock and roll s a punk sdhe...) Punknl maradva, a legsikeresebb techno-pop formcik egyike, a Prodigy - a tlk megszokott brutalitssal - szintn belekstolt az rlt temek fmjelezte stlusba. Ugyanezt teszi a Death In Vegas, a tnylegesen Las Vegasbl indult Crystal Method, vagy - finomabban, 110 bpm krl kalandozva - a Girl Eats Boy is (Thrilled by Velocity and Distortion, 1998). Figyelem: gyakran tallkozunk olyan vlogatsokkal, melyek cmkkel big beatet grnek (pldul az idei This Is... Big Beat), ugyanakkor szmos ms irnyzat (elssorban a hip hop s a trip hop) “dalait” is tartalmazzk. Mg mindig vlogats - a ‘97-es els s a ‘98-as msodik Future Sound of the UK. (Elbbit Derek Dahlarge, a Wall Of Sound lemezlovasa, a big beaten tlmutat utbbit pedig a Freestylers mixeltk.) Kzben valami j formldik. Adam Freeland, Matthew “Bushwacka” B, Freq Nasty s Dave Tipper belasstjk a jungle-ritmusokat, a 45-s sebessgen jtszott szmokat 33-on adjk, nmi big beattel s technval, elektrval fszerezik - vilgvgi, “slyos” zene a vgeredmny. (Kiadk: Fuel, Butchit and Scarper.) De ez mr nem az a big beat.
Szveg: Kmldi Ferenc (FREEE archvum)
|