Dub
Hogy a dub-rl valamelyest is lexiklis keretek kzt szljak, komoly erszak ez e lelken - de nem panaszkodom, mert oly nagy ez a szerelem, ha egy tgabb frumon megjelenhet rla valami, az csak rmmel tlthet el. Kezdjk az unalmas rsszel, mi is az a dub. Vgst jelent, keversi technikt, technikai fantzit. Rviden, lnyegre tren elmondja Style Scott, a nemrg haznkban is jrt Dub Syndicate, az els szm dubzenekar dobosa s lelke: „A dub a stdiban jn ltre. Az els lps a hangszerek s az nek egyenknti feljtszsa. Aztn a keversnl szlssges effektekkel - gymint klnbz hosszsg visszhangokkal, elnyjtott delay-ekkel s az equalizer lland vltoztatsaival alaktjk izgalmasabb a darabot.” De a dub kzel sem csak technikai, vagy stditrkk, sokkal inkbb lelki igny, egyfajta spiritulis hit/tlts zenei megnyilvnulsa, errl mondja Linton Kwesi Johnson, a dub egyik legismertebb kltje, bks-harcosa: „Egyfell a zene teljesen technikai, msfell pedig a ritmusok mginkbb jamaicai, afrikai vallsi kultuszokbl (Eto, Pocomania, Kumina) szrmaznak, melyek a leginkbb hasznlt temekrl gondoskodnak. gy a technolgia hasznlatnak elterjedse ellenre a zene mg eredetibb vlik, a visszhangok segtsgvel az egszen reg hallgatk szmra is , mert azt visszhangozza, amit elszr hallottak a vidki Jamaicban.” Vagyis az alapot a jamaicai zenk adjk, melyek az tvenes vek rhythm blues-bl, a swing-bol letisztult mento-bl fejldtt a ska-n aztn a rock steady-n keresztl reggae-v. Ebben a fejldsben a zenszeken kvl nagy szerepe volt a mr tvenes vek ta mukd sound systemek-nek - melyek elszr egy teherautn zemel DJ-t jelentettek (kezdetben szelektornak hvtk oket), akik bejrtk egsz Jamaict, hogy a talpalvalt szolgltassk estnknt a bulizni vgy npnek - aztn az igencsak elhreslt producereknek, akik sajtos hangzsokat teremtettek meg. A sound systemek ksobb kiegszltek az MC-k elodjvel, az n. toasterek-kel s technikusokkal. A hatvanas vek msodik feltl alakult ki az a gyakorlat, hogy a stdikban rendszeresen kszltek a sound systemek szmra dub plate lemezek, vagyis tbbnyire instrumentlis, gazdagon effektezett verzik. A klasszikus iskolkbl neveldtek ki az olyan producerek, korai ‘mixmesterek’, akik a dubot nll letre keltettk s folyamatosan tgtottk kereteit. A kt legnagyobb, kiket a mfaj hdoli istenknt tisztelnek, Lee ‘Scratch’ Perry, s King Tubby. Az munkik - munkik felmrhetetlen tmege, hiszen naponta kpesek voltak tet al hozni egy lemeznyi anyagot, sokszor egyetlen ritmusalappal, mindssze ngy svra - mr szinte mindent tudtak, amit a mai alkotk nagy rsze legfeljebb csiszolgatni, turbzni kpes. King Tubby addig fejlesztette stdikapacitst, mg sz szerint lben keverhetett dub-ot, mondjuk Lee Perry szmra. Sok ilyen dubrl sosem kszlt szalagmsolat, gy ezek most csak kislemezek B oldalain lteznek. Lee Perry hasznlt eloszr TV-bl vett prbeszdeket, ezeket tekinthetjk a mintavtelezs osnek. (Perry zenekara, az Upsetters lett ksbb Bob Marley Wailers-nek a magja.) A 70-es vekben felgyorsultak az esemnyek, j stdik s zenekarok versengtek az elsbbsgrt. Az olyan csoportok, mint a Sly Robbie vezette Taxi Gang, vagy a Roots Radics zenszei (itt kezdte Style Scott, aki ksobb Adrien Sherwood-dal ltrehozta az On-U Sound-ot, majd a Dub Syndicate-et) rengeteg reggae nekest s nekcsoportos ksrtek s ontottk a dublemezeket. Egybknt a legtbb reggae elad is tbb-kevesebb rendszeressggel kiad dublemezeket, nmelyek majd’ minden sorlemezk verzijaknt (nhny klasszikus nv: Burning Spear, Black Uhuru, Israel Vibration, Aswad, Horace Andy, stb.) A 80-as vektl j trekvsek vitathatatlan alapja az angol On-U Sound Records, mely valjban stdikat s zenszeket jell, kiket Sherwood elkpzelseinek megfeleloen kr fel a legklnbzobb projektekhez. Mg a Dub Syndicate elott Style Scott itt olyan bandkkal rta tovbb a reggae/dub fejlodstrtnett, mint a Creation Rebel s a Singers and Players. Szintn a kiad kezdeteitl jelen volt a Bonjo I nekes, dobos s spiritulis tant ltal ptgetett African Head Charge, mely sok afrikai temet s nekmintt szerkesztett jamaicai alapokra, egyediv s varzslatoss tve ezt az utnozhatatlan zenekart (ok a Dub Syndicate mellett a msik nagy ikonjv vltak a kiadnak). Szmtalan lenyugz alkots fzodik a 70-es vek vgi rap/funk legendbl, a Sugarhill Gang-b[l elszrmazott tri, Skip McDonald, Dough Wimbish s Keith LeBlanc nevhez. Ers funk s zajosan ksrletez sznekkel tltttk meg Sherwood dubjait. Ilyen volt a Fats Comet, a legends Tackhead, az egylemezes Strange Parcels, Little Annie, Andy Fairley, Jalal (a legelso rapzenekar atyja, els albumuk, amely csak dumt s tablkat tartalmazott, 1969-ben ltott napvilgot), s Gary Clail albumai, jabban pedig a blues lelk dub-funk formci, a Little Axe, melynl fjdalmasabban gynyrbbet nem hallottak mg emberek s istenek ebben a galaxisban. Szlni kell mg az Audio Active japn trirl, melynek lendlete s jtkossga (no meg fignye) messze ver mindent s mindenkit, s nemcsak a mfajban. Az On-U Sound teht mind hangzsteltettsgben s effektezs tern, mind zeneisgben sokat tett a dub-hoz - llthatom valban egyedlllan -, ksznheti ezt persze elssorban zenszei magasan kpzettsgnek s sokoldalsgnak. Kln szntr az gynevezett new roots dub vonal, melynek csoportjai az underground szellemben erosen sszetartanak, lemezkiadkat hoznak ltre, elszeretettel kzremkdnek egyms lemezein, remixekbol, mshol meg nem jelent felvtelekbl ll vlogatsokat publiklnak. Hivatkozsknt Jah Shaka a legfontosabb, aki a 80-as vek elejtol alkot, hangkpei olyanok, mintha egy basszussal felszerelkezve session-zne az Etip-sivatagban az slakosokkal. Mad Professor szintn ide sorolhat, de az alkotsai szlsosgesebben effektezettek s jtkosabbak (t szlesebb krben a Massive Attack-nek ksztett remixei tettk ismertt pr ve). A kt eload 1996-ban egyestette a pozitv vibrcikat egy remekbeszabott albumon, ahol a basszus, a tablk s az effektek tkzete jabb fejezetet nyitott a kvetok tanknyveiben. A kilencvenes vekben a Disciples, a Rootsman, a The Vision, a Manasseh, a Hazardous Dub Company s bartaik a new roots zszlvivoi (csak tmpontknt, mert a legjobbak sora is megtlten a teljes terjedelmt ennek a kis cikknek) s legnagyobb kedvencem, az Alpha & Omega. Az angol du hangzsvilgban a reggae sound tallkozik az osi vilg elfeledett kelta erejvel, megingathatatlanok igazi spiritulis rtke keressben, minden pillanatbl rad a bibliai varzs, akr a legjobb rasta tantk szavaibl. Az Alpha & Omega elsosorban basszus, hipnotikus hats groove-jaikban szavak nlkli zenet van - br mint a legtbb dubban, itt is feltunnek nekbettek, szfoszlnyok -, mely minden porcikjban srgeto s keres. Nhny ve alakult ki Brooklynban egy csoport, mely leginkbb a Lee Perry-fle spontnabb, koszosabb megszlals hve. Ebben a teamben megtallhat rasta s ganxsta rapper ppgy, mint az alter-rockbl dub-ba thajl brigd, valamint Bill Laswell producer s basszista, aki a world music-tl az ambienten t a modern funky-ig s drum’n’bass-ig mindenhez rt kezekkel tud nylni, ami csak kicsit is megrinti t. A Word Sound kiadi nv alatt mukd alkotk lemezei (Roots Control, HIM, Spectre, Scientist) jval sttebbek, zajosabbak, kicsit trip hop-osabbak, mint ltalban a new roots alkotsok, de nagyjbl gy kszlnek s olyan funkcit ltnak el, mint a jamaicai hskorszakban. „Itt a laksban dlutn sszehozunk egy szmot, levisszk a Crucial Groove stdiba, ott DAT-ot csinltak belole, abbl pedig azon nyomban dubl plate-et vgnak neknk. Aztn mr jjel tudjuk is jtszani egy partin” - mondja a kiadt alapt Skiz, aki a Roots Control-t is ltrehozta. Sajnos itthon nem beszlhetnk dub letrol, egy-kt pozitv megnyilvnulstl eltekintve nem kszlnek ilyen irny produkcik. Ami van, az ugye az Anima Sound System, foleg az els lemez, a Shalom, aztn Hortobgyi Lszl j lemezei, sszel jn ki nhny dub orientlt alkotsa, kzttk az indiai zent s a dub-ot tvz kultikus angol Suns Of Arqa-val kzs alkotsa. A Tilos Rdiban lehet hallani elszrva dub csemegket, foknt az erre szakosodott Gonnok tolmcsolsban, aki tud s szokott is mg ilyet jtszani, az Palotai s Christian. Lemezeket s CD-ket venni pedig az IndieGo-ban (jelenleg a legszlesebb vlasztkban), az I & I-ban s a Trance Wave-ben lehet.
Szveg: Rcz Mihly (FREEE archvum)
|