Garage
A house. A hetvenes vek meghatroz diszkhangzsnak, a csillog underground oldalhajtsa Chicagban szletett, de azt senki sem tagadhatja, hogy a Chicago house alapja a New Yorki undeground diszk volt.
Mi is a garage? Ha legegyszerbb vlaszt keressk r, mondhatjuk azt, hogy a diszk folytatsa. Az elektronikus hangzs TSOP (True Sound Of Philadelphia) vagy a Salsoul hangzs elektronikus hangszerekkel trtn megjelentse, negyvenfs nagyzenekar nlkl, sok soul elemmel tarktva. mbr az elbbi meghatrozs meglehetsen tg s nem is jellemzi az egsz New Yorki hangzst, de ltalban azon amerikai lemezlovasok foglalkoztak a mfajjal a kezdetek kezdetn, akik korbban diszkt jtszottak vagy rtak. A garage kifejezs a legends New Yorki klub, Paradise Garagebl szrmazik, ahol a rezidens Larry Levan 1976 s 85 kztt zenlt, mghozz fekete, amerikai diszkt, amelyet fehr gitrzenkkel (Clash, Talking Heads) fszerezett. De itt kezdte bontogatni szrnyait a house zene keresztapja, Frankie Knuckles is. A klub sokig pratlan volt a maga nemben. Nagyon sokig itt volt a vilg legjobb hangrendszere (jelenleg a londoni Ministry-t tartjk a legjobban szl klubnak). Levan Paradise Garage-beli jszaki adtk meg a New Yorki house szcna arculatt a nyolcvanas vekben. Ahogy a chicagi DJ-k jrartelmeztk a New Yorki diszkt, hogy megcsinljk sajt zenjket, a Chicago house-t, gy a nagy lamabliek sajt zlsnk szerint rtelmeztk t a chicagiak tallmnyt, hogy megszlethessen a New Yorki garage hangzs. mbr a garage eredeti koncepcija Chicagbl ered, a korai garage kiadvnyok nem mutattak tl nagy klnbsget az aktulis New Yorki tnctri stlussal szemben. gy a korai garage szcna nem nagyon klnbztt a diszktl, a Westend Records s Prelude Records voltak az els kiadk, akik elszr specializldtak a garage-ra. A Prelude Records hziszerzje volt a legends Francois Kevorkian, a New Yorki lemezlovas, aki hamarosan az els sztr DJ lett Amerikban. ltalnosan elfogadott tny, hogy az els kt garage dal Paul Scott Off The Wall-ja az Ace Beat Records-nl, mg a Serious Intention You don’t Know-ja az Easy Street Records-nl jelent meg, ppen akkor, amikor a Paradise Garage bezrt. Ezen dalok jval bonyolultabbak voltak, a hangszerels is meglehetsen sokszn, a hangzs is erteljesen soul-orientlt volt, mint a korai house lemezeken, de mr kemnyebb s elvontabb hangzst produkltak, mint az reg diszkszmok. Walter Gibbons New Yorki lemezlovast tekinthetjk a mfaj egyik ttrjnek. Szmos technikai jdonsgot honostott meg a mixels s remixels tern, st tle szmtjuk annak a hullmnak is az elindulst, hogy a DJ-k mr nem csak lemezeket tesznek fel, de producerknt is kzremkdnek. 1984-ben sokvi kihagys utn tunt fel Gibbons egy 12 inches remix-szel, a Number 1 Set It Off cmu dalval, amely meghatrozta a New Yorki dance underground tovbbi sorst. A Set It Off nagy durrans volt a Paradise Garage-ban, ahol Levan kedvenceknt a kznsg tbbszr is hallhatta egy jszaka alatt, st szmtalan feldolgozst is ksztett pldul a C. Sharp s Masquerade is. Persze a vgleges vltozat Strafe- volt: hipnotikus vokl, puha poliritmikus gyban. A Set It Off volt a korai garage hangzs egyik legfbb darabja. Ezt kvette a D Train-tol a You’re The One For Me, majd a Peech Boys-tl a Don’t Make Me Wait s a Serious Intention-tol a You Don’t Know. Ezekben a dalokban mr keveredett az underground irnyultsg a kommersz produkcik elokel mesterkltsgvel s pont emiatt klnbztek a meglehetsen nyers chicagi hangzstl. Br teljesen rthet volt a klnbsg a New Yorki s chicagi hangzs s attitd kztt, szvesen fogtak a kt vros producerei s lemezlovasai egyfajta prbeszdbe. gy a nyolcvanas vek vgn Colonel Abrams kellemesen cseng baritonjn nekelte a Music Is The Answer cmu dalocskt, mg a chicagi klasszikus JM Silk a Music Is The Key-t rta meg ebben az idben. A garage mfajt megkzelthetjk technikai oldalrl is. A korai New Yorki producerek: Frankie Knuckles, David Morales, James Bratton, vagy Ace Mugin mindenkppen meg akartk jtani a diszk hangzsvilgt, m amikor a diszk, mint mfaj hanyatlani kezdett, tl drgnak bizonyult lben rgzteni pldul a zenei alapokat. Az olcs szintetiztorok, a szekvenszerek, a dobgpek vltottk fel az addigi nagyzenekarokat. Persze ekzben a chicagi DJ-k felfedeztk, hogy a kemnyebb hangzs, amit olyan dobgpekkel lltanak elo, mint a TR 808-as vagy 909-es, sokkal izgalmasabb lehet sajt chicagi tnctereik szmra. 1986 krl szmos garage kiad jelent meg New Yorkban s New Jerseyben, kis hlzatot alkotva. Az olyan kiadk, mint az Ace Beat Records, a Supertronics Records, a Quark Records, a Movin’ Records, vagy a 11 East Records hamar megtalltk helyket, s jl mkdtek. s az els producerek - James Bratton a Back To Basics csapattal, Ace Mungin s a BOP, Blaze - is kpbe kerltek hamar. 1987-ben Morales s Knuckles, megalaktottk Def Mix Productions nev kiadjukat, ahol mr a kemnyebb diszkhangzs volt a mrvad. A New Jerseyi producerek szintn maguknak tulajdontjk a garage mfaj megszlst. Szerintk az ltaluk ksztett zenk hatroztk meg a garage alapjait. Persze k a szegnyesebb hangszerels, gospelekkel tarktott darabokat neveztk garage-nak. De magukat tartjk a fentebb emltett TSOP folytatsnak is. A helyi zeneszerzk s DJ-k, Kerri Chandler, Blaze s Tony Humpheries a helyi Club Zanzibar-ban kezdtk az j hangzs mvelst. A kilencvenes vek elejre j jtkosok rkeztek a plyra. A New Yorki Strictly Rhythm Records mai napig a house s az amerikai garage legjelesebb kpviselje. Repertorjuk az erteljes gargae-tl a hardhouse-ig terjed. 1990-ben a chicagi DJ Pierre New Yorkba kltztt s nekiltott garage dalokat rni. Ugyanez trtnt a detroiti Mark Kinchen-nel (MK) is, amikor a kilencvenes vek kzepn elksztette a Nightcrawlers Push The Feeling On-jnak sajt tiratt. Ms alkotk, mint a Masters At Work vagy Tod Terry is szvesen hasznltk s hasznljk a garage alapelemeit ntikban. Persze a felsorolsbl nem hagyhatjuk ki Roger Sanchezt, egy msik New Yorkit, aki kezdetben szintn a Strictly istllhoz tartozott. 1991-ben az amerikai house teljesen garage dominns lett. Az Emotive Records, Maxi Records, vagy a Bottom Line Records a mfaj kiemelked bstyiv vltak. Br a mfaj amerikai alapokon nyugszik, mra teljesen nemzetkzi lett. Elg, ha csak az angolok garage kultrjra gondolunk, ami megint megr egy mist, hiszen sokkal undergroundabb s jval elvontabb, mint amerikai eldje. De szmos garage dalocskt ismerhetnk svjci, francia vagy olasz eladktl is. rdekes, hogy a zenei progresszivitsukrl hres nmetek is hozzjrultak a garage nemzetkzi vrkeringshez. Ki ne ismern Mousse T.-t vagy Boris D’lugosch-t - azt persze kevesebben tudjk, hogy mindketten nmetek.
Szveg: Varga Dvid (FREEE archv)
|